På garagehyllan samsades allehanda lackskyddsprodukter av skiftande typ, prisklass och förmodad kvalitet. Några av dem var kanske något av favoriter av en eller annan anledning medans andra enbart skyddade hyllplanen från att delvis täckas med damm. Så under hösten föddes iden att utsätta en del av dem för ett uthållighetstest.
Planen blev en dörr indelad i ett rutsystem där varje ruta täcks av ett lackskydd, förutom obehandlade referensrutor. Detta föregicks givetvis av en rejäl tvätt med kallavfettning, alkalisk avfettning flygrostborttagning, en lättare polering och som avslutning spritning. Allt för att förutsättningarna skulle vara så goda som möjligt.
Därefter placerades dörren utomhus lagom till vinterdäcksäsongen började i November och har fått känna på prövningar som regn, kyla, snö och rusk. Det är ju dock inte det enda våra kära bilar får smaka på under vinterårstiden, så för att göra det hela mer realistiskt samlades smuts och slask upp från vägar och dörren har fått ett antal duvningar av detta och även extra dos vägsalt såklart.
Under tiden fram tills April, då sommardäckssäsongen åter börjar har dörren inte bara besudlas med ovanstående hemskheter den har självklart också tvättats. Tio tvättar har utförts. Alltid med neutralt schampo utan vax eller tillsatser. Vid något tillfälle har det förtvättats med snowfoam, under två tillfällen har kallavfettning använts, vid tre tillfällen 5% alkalisk avfettning. För att simulera vårtvätten blev den sista tvätten innan inspektion enligt följande rutin: Kallavfettning, alkalisk avfettning, flygrostborttagning och schamponering med vaxfritt schampo.
Spridningen av produkttyper är bred, även om alla skulle kunna kallas för någon form av lackskydd, så innehåller detta testet carnubavaxprodukter, syntetiska förseglingar och keramiska coatings.
Intressant va? Listan är som följer:
Gtechniq Crystal Serum Light+ Exo
Meguiars M21
Meguiars M26
Meguiars Fast Finish
Collinite 476s
Polishangel Master Sealant
Soft 99 Fusso Light
Finish Kare Hi Temp
Sonax Flytande Hårdvax
Meyers Unik
Redan vid appliceringen fanns så klart tankar och åsikter om respektive produkt:
Gtechniq Crystal Serum Light + Exo
CSL är för en keramisk coating lätt att applicera och ska enligt tillverkaren ge lång hållbarhet, mellan tre till fem år och ska även ha ett visst motstång mot tvättrepor. CSL i sig ger ett ganska tråkigt och livlöst intryck på lacken MEN när sedan man applicerar Exo på topp då jäklar händer något. Helt plötsligt blir det en riktigt skön blänka och ytan blir rejält hydrofobisk. Upp till två års hållbarhet på den säger Gtechniq. Vi får väl se vad en svensk vinter kan ställa till med…
Meguiars M21
Detta är verkligen en 1A go-to standard syntetisk lackförsegling för många, både på proffs och entusiastnivå och det är mycket förståeligt, M21 är helt enkelt ruskigt lättjobbad, dryg lika med billigt per bil och ger en fin touch efter polering, bra hydrofibicitet samt att hållbarheten ska vara god för denna typ av produkt. Eller…?
Meguiars M26.
Ofta förbisedd och man undrar varför. Denna carnauba/polymerblandningen är lättarbetad och ger en välpreppad lack en herrejösses-så-snygg glans och djup på många kulörer. Helt klart i klass med många dyra ”designvaxer”. I en exklusiv förpackning gjord av kristall från Orrefors och en prislapp norr om tusenlappen för 100ml skulle M26 haussas på forum över hela interwebs, jag lovar. Fast hur är det med hållbarheten?
Meguiars Fast Finish
Första gången Fast Finish kom till användning blev faktisk detta test. En udda detalj är att den är aerosolförpackad. En rolig och lite annorlunda användarupplevelse. Superenkel att använda, känslan är nästan som en quick detailer. Kommer den hålla bättre en en quick detailer?
Collinite 476s
Klassisk känsla med plåtburken. Förhållandevis enkel att använda men låt den för guds skull inte ligga å för länge innan avtork. Populär bland entusiaster världen över. Även ofta omnämnd för sin hållbarhet, eller hur var det nu?
Polishangel Master Sealant.
Master Sealant ska läggas efter förbehandlig med Esclate Lotion, vilket också har gjorts i detta fallet. Esclate Lotion höjer dessutom glansen ett snäpp och när två lager Master Sealant sedan hamnar på plats är det utan tvekan den snyggaste i gänget. Som en käftsmäll, fast på ett bra sätt. Lacken får en mycket speciell lyster som är åt det kristallklara keramiska hållet, men också med en värme som bara en fin carnauba kan ge. Hur speciell är den efter vintern?
Soft 99 Fusso Light.
En av alla internetriddares mest hypade produkter senaste åren. Är den något att ha? Jodå, får man kläm på appliceringen är den hyfsat enkel att handha och hydrofobisk som få. Tillför inte direkt någon extra glans till ytan dock. Fast Soft 99 har många ”toppingar” i och för sig, så för Fussoanvändaren är det nog inga problem att lösa. Kanske en bra vinterbehandling?
Finish Kare FK 1000P
Påminner till mångt och mycket om 476s. Möjligen lite krispigare glans mot 476s mer mjukare ton. Men här talar vi små skillnader. Syntetiskt ”vax” i klassisk burk. FK 1000P, har ett ess i rockärmen, det klarar enligt tillverkaren höga temperaturer och skulle därför kunna lämpa sig extra bra som ”fälgvax”. Hur klarar den svensk vinter?
Sonax Flytande Hårdvax
Har ”alltid” funnits på mackarnas hyllor. Förmodligen någon gång använt av alla. Vattenkonsistens. Lättarbetat som få. Har vunnit ett flertal tester genom åren. Men ÄR det verkligen så bra?
Meyers Unik
En blast from the past. Hehe ja förpackningen är hmmm lite…. Unik? Vaxet känns dock bekant på något sätt, men kan inte riktig fastslå hur. Tror det finns under annat flagg också… Hmmmm. Känns riktigt trevligt faktiskt.
Hur ser då resultatet ut? Skulle man ta alla fina ord från reklamens värld för 100-procentiga sanningar skulle alla här vara helt till 100% opåverkade, så är det givetvis inte.
Detta test utger sig inte för att vara 100% vetenskapligt, utan ett experiment för att ge en fingervisning. Det är heller inte i egentlig mening 100% rättvist, då äpplen och päron jämförs med bananer. Men detta var också en av tankarna initialt, att se hur de olika typerna av lackskydd beter sig och håller ut. Inte att sålla fram en vinnare i en klass. Då hade valet givetvis varit ett gäng produkter ur samma kategori. Dock, kokar men det allt och tar bort egenskaper som skönhet och glans, har de alla trots sina olikheter en dedikerad uppgift; att skydda din bils lack.
Men hur bedömmer man vad som är kvar att en bild lackskydd?. Att ytan klarar att stöta bort vatten eller inte är inte en hel sanning, men det är en riktigt bra indikator och den som kommer att användas som bedömningsinstrument här. Ja visst, även inspektion med öga och känsel. Alla rutor SER bra ut och KÄNNS helt ok, och eftersom allt är rengjort efter alla konstens regler ska det inte heller finnas några rutor med ”halvdöda” lackskydd som skulle kunna livas upp helt enkelt. Så vi sållar med hjälp av vatten!
Rätt upp och ner lika tydligt som fågelskit på en nytvättad bil visar det sig att en av produkterna (eller snarare produktkombination) har klarat vintern med glans (höhö). Mer tid och kunskapskrävande än andra produkter i testet men det tar inte ifrån kombon att den är oslagbar i detta gäng. Det behövs inget förstoringsglas för att se att Gtechniq CSL+Exo är i princip lika opåverkade som dag 1. Grymt imponerande!
Sen blir det svårare, men som nummer två kan man utan vidare placera Polishangel Master Sealant. Lite medtagen gällande avrinning, javisst, men fortfarande lika vacker. Ska man lägga till personlig erfarenhet på denna brukar faktiskt skyddet finnas kvar trots försämrad avrinning på sluttampen, och lägg sedan till Polishangels fantastiska sprayvaxer man mer än gärna underhåller Master Sealant med är det inga problem att få den att hålla ut länge, nu var det inte det testet gällde, men en välförtjänt andraplats till Master Sealant.
Nu blir det ännu trixigare… Likheterna ökar och likheten är att de flesta skydden som kommer nu mer eller mindre känns kämpa för sitt liv.
Meguiars M21 är nog nästa placerings innehavare. Lite liv finns allt kvar och i likhet med Polishangel är i mina ögon M21 ett skydd som kräver lite underhåll då och då med kanske Meguiars UQW/UQD eller D156 för att komma till sin rätt. Har sett misshandlade M21 behandlingar totalt döda och borta på tre månader men också M21 i toppskick efter över ett års brukande – skillnaden ligger i underhåll. Testet bevisar tesen, känns som att testpanelens ruta ligger någon stans där imellan. Att Meguiars M26 är besläktat med M21 gissar jag på, de är vid detta laget ganske lika, med fördel M21.
Collinite 476s och Fusso delar nästa plats, nu börjar det se allt värre ut med avrinningen och framför allt chockerar forumhyllade Fusso här – hade nästan trott att den skulle vara opåverkad.
Ytterligare ett snäpp ner och här samsas Meguiars Fast Finish med Sonax. Hade nog trott på mer liv i Fast Finish och mindre i Sonax.
Absolut sist hamnade Meyers och intressant nog FK 1000. I princip helt dött.
Man ska här veta med sig att skillnaderna är små från tredje plats och neråt, det är med nöd, näppe och vånda det ens har gått att urskilja några skillnader alls. Gtechniqs, Polishangels och Meguiars (M21) placeringar är säkerställda, sen är det mer diffust och skulle om man vill i princip kunna klumpas i en grupp med betyget IG i hållbahet, men som sagt små hårfina skillnader finns.
Skulle det kunna vara så att ingen bilvård är bra bilvård? Troligtvis inte. Att låta skiten fastna och bygga upp sig brukar inte va någon bra idé, men jag ska inte sticka under stol med att jag tror att tvättar och mekanisk nötning förmodligen har ätit mer på skydden än tid, smuts och vägsalt.
Därför tror jag också att tillverkarnas föreslagna uthållighetstider är väldigt individuella. Inte bara aktat avvikanden i lackens skick vid applicering, teknik, kanske temperatur och luftfuktighet och så vidare utan även, självklart, hur bilen brukas och vårdas. I ett garage 24 månader kommer förslitningen inte vara stor eller ens alls. Ett par tusen mils körning och 50-100 tvättar under samma period något helt annat, med avfettningar mekanisk nötning och så vidare. Tid är en faktor, användning en helt annan.
Som slutkläm skulle jag vilja tillägga att i princip alla skydd behöver underhållas på ett eller annat vis för att maximera hållbarheten. Lämpligen genom att använda detailsprayer eller sprayvaxer, gärna anpassade till skyddet som ligger på men hittar man en annan favorit med karaktär på avrinning, glans eller användarvänlighet man gillar så kör bara kör. Det viktigaste är ATT man använder något. Man behöver inte övertänka!
Detta var intressanta lärdomar och insikter, utan att direkt ha nått rymdforskarnivå. Andra faktorer i förutsättningar, väder, tvättkem osv skulle kunna alternera resultaten rejält. Det har dock gett blodad tand och det känns som att det både går att höja utmaning och kvalitet i detta. Kanske skulle man öka på detta en nivå och köra ett nytt test till vintern?
En reaktion till “Lackskyddstest”