Blog

Coating/Sealant/Wax Test, Okategoriserade, Tester

Lackskyddstest -Ett års tvättar!

 

Vilket lackskydd håller för ett års tvättar?

Det är dags att presentera resultaten i ett nytt lackskyddstest!

I ett tidigare test, Vintertestet, https://glossgarage.se/2018/06/27/lackskyddstest/ , där ett antal olika lackskydd långtidstestades under en vinter kristalliserades kombinationen Gtechniq Crystal Serum Light och Exo V3 ut som vinnare, men också en del frågeställningar började gro.

Hur mycket sliter tvättrutinen på ett lackskydd? Hur länge håller det EGENTLIGEN, utan nämnvärt underhåll förutom tvätt?

För att ta reda på detta krävs några lackskydd såklart. Självklart fick gamla testets vinnare Gtechnic CSL+Exo ställa upp. Notera att det är Exo V3, finns även en Exo Version 4, som förhoppningsvis det ska bli tillfälle att återkomma till framöver.

Nästa opponent skulle bli Koch Chemie 1 K-Nano, som sågs som ett intressant alternativ och ett sedan tidigare helt oprövat kort. Sedan, blev det svårare. Ett gäng på fyra skulle det resultera i och alternativen var många. Mer eller mindre självklara. Det slutade även här i två helt oprövade varianter av lackskydd, Würth Glansförsegling, vald för utlovade egenskap att stå pall för 18 månader men ändå förefalla vara en ganska ordinär polymerförsegling. Upp till bevis!

Sist men inte minst, Pratts Exklusiv Lackförsegling. Delvis vald på grund av dess lite udda sätt att appliceras. Kan detta vara något bra som har blivit missat?

Dessa två kan väl nästan anses som lite outsiders i detailingvärlden? Man ser, hör och läser knappast något alls kring dessa. Det gör det inte desto mindre intressant.

Ja, visst, ni ser redan här, det är en kamp mellan äpplen, päron och morötter. Detta är givetvis utstuderat. Tanken har inte varit att utse den bästa keramiska eller bästa förseglingen, utan att jämföra olika produkter och dess motståndskraft.

Tvätten då. Vilka rutiner skulle användas? Många tillvägagångssätt vägdes mot varandra men till slut fanns ett destillat av tvättidéer som skulle sättas i bruk vid detta test.

  • Inget underhåll i form av vax- eller sio2-schampon
  • inget underhåll i form av sprayvaxer eller detailers

Ett års tvättar skulle simuleras, alltså 52 stycken baserat på att en bil som brukas dagligen normalt sett behöver/brukar tvättas just en gång i veckan, en lagom rutin för de flesta.

Tvättcykeln i testet har sin början på våren, en tidpunkt många pysslar om sina bilar efter vintern och lägger nytt lackskydd om så krävs. Utifrån detta har ett tvättschema satts upp med tvättar så som de normalt utförs under olika delar av året.

Alltid förtvättsmedel i någon form, neutralt schampo, alkaliskt avfettningsmedel eller kallavfettning. Ibland en variant, ibland alla eller en kombination. Allt för att få en så naturtrogen variation som möjligt.

Därefter tvätt med lammullsvante och neutralt schampo. Efter avspolning torkning med mikrofiberduk. Repetera…. Och som avslutande ”efter ett år” även flygrostmedel. Detta ”året” komprimerades en del och testpanelen fick sina 52 tvättar under ett par månader och stod skyddad mellan tvättar, alltså är kem- och -tvättredskapsmoststånd som mäts här, inte påverkan från väder, vind och vägar.

De kem som användes vid tvätt är: Kallavfettning Mac 123, Alkalisk avfettning Bollnäs Bilvård Arti Green, Schampo Adam´s Car Schampoo, Flygrost Bollnäs Bilvård Iron X.

Som testpanel brukades en svart motorhuv, ursprungligen från en Saab 9-5 som våtslipades och polerades upp för att slutligen spritas för att alla 4 lackskydden skulle få så bra förutsättningar som möjligt innan de applicerades enligt tillverkarnas föreskrifter.

Crystal Serum Light och Exo.
IMG_0289(1)

Tidigare testvinnare, det dyraste lackskyddet i testet, kanske också det mest krävande att applicera i form av förutsättningar och teknik, men absolut inte svår att lägga. En riktigt keramisk coating och ska givetvis bli handskad med som en sådan. Utlovar många års hållbarhet. För testet applicerades ett lager CSL och två lager Exo. Ger en riktigt, riktigt snygg yta. Blir bra drag i glansen med denna kombon på en välpreppad lack. Denna ruta på (den svarta) testpanelen är märkbart ”svartare” Pris 795:- resp. 595:- Räcker till 1 bil, är du van och inte överdoserar får du en del över. Köps på www.gtechniq.se

http://www.gtechniq.se/produkter/8-crystal-serum-light.html

http://www.gtechniq.se/produkter/9-exo.html

Koch Chemie 1K- Nano
IMG_0292(1)

Höga förväntningar på denna. Polymerbaserad och bygger på nanoteknik. Gav en fin yta som sheetar av vattnet och lämnar en pratiskt taget torr yta efter sig. Imponerande. Hög glansnivå. Lätt att applicera, kräver inga direkt speciella skills eller processer. Massera ut på bilen för hand eller med maskin(dock är maskin rekommenderat), en panel i taget, vänta nåra minuter och buffa av. Läggs i ett lager, och en flaska som kostar ca 1595.:- räcker till 4-5 bilar. Uppges hålla i ett år eller med rätt underhåll tre år! Köps på www.bilvardsbutiken.net https://bilvardsbutiken.net/item/1 (I detta priset ingår även en flaska Koch Chemie NanoMagicShampo https://bilvardsbutiken.net/item/nanomagicschampoo )

Würth Glansförsegling.
IMG_0291(1)

18 månader lovar denna, dessutom motstånd mot repor och lösningmedel. Hmmmm har verkligen Würth täckning för de checkar som skrivs här? Det är ju någonting vi såklart ska ta reda på. Applicera medlet, vänta, torka av. Lätt som en plätt. Ytan den lämar efter sig är väldigt slät och len. Inget att anmärka på. Lätt att få tag på. Köps hos Würth i butik eller e-handel https://www.wurth.se/produkter/kemi/fordonstvattrekond/rekond-exteriort/vaxytforsegling/lackforsegling-glansforsegling/ . Uppskattar ett en flaska räcker till ca 5-6 bilar men reserverar för felaktigheter där. 390:- inklusive moms.

Pratts Exklusiv Lackförsegling.
IMG_0290(1)

Ett lite udda tillvägagångssätt vid appliceringen väckte intresset här. Lite småbökigt och tidskrävande, men ändå. Kan detta vara en höjdare kanske? Läggs ut på bilen, ska härda i två timmar eller ännu hellre över natt utan att torkas av varpå ytterligare ett lager ska läggas, två timmar väntan sedan avtork. Enligt etiketten en produkt som baseras på keramisk nanoteknologi och härdar tredimensionellt med lacken. Och ska tåla avfettningsmedel. Detta förpliktigar…. Inga konstigheter förövrigt, snyggt och slätt ser det ut. Köps på Verktygsboden för 199:- och är därmed det billigaste inköpet i testet. https://verktygsboden.se/bilvax-lackskydd/lackfoersegling-500-ml

Ok, låt testet börja. Lek med tanken, det är i skiftet April/Maj och bilen är fixad efter alla konstens regler och redo för tvättmassaker enligt ovan.

För att förenkla lite delades ”året” i i fyra delar:

Efter ”ett kvartal”

CSL + Exo är opåverkad.

Koch 1 K-Nano är opåverkad

Würth glansförsegling är klart påverkad, sjunger verkligen på sista versen redan.Sämre än väntat.

Pratts är synbart påverkad men har här förmodligen en del kvar att ge.

Efter ”två kvartal”

CSL + Exo är opåverkad

Koch 1 K-Nano, sheetar av vattnet något långsammare men marginellt. Blir fortfarande torr.

Würth glansförsegling är i det närmaste död

Pratts är mycket nära slutet.

Efter ”tre kvartal”

CSL + Exo är opåverkad.

Koch 1 K-Nano, som kvartal 2, lite långsammare i sheetingen.

Würth Glansförsegling är slut

Pratts är slut.

Efter ”fyra kvartal” – året är över. Har vi en vinnare?

CSL + Exo Gissa? Opåverkad.

Koch 1-K Nano har även den gett upp nu. Men läs vidare om den längre ner!

Würth Slut.

Pratts Slut.

OK, vi har en vinnare. En ganska solklar sådan.
IMG_79961tvättadhuv

Grattis Gtechniq och Crystal Serum Light till ännu en lackskyddsseger!
IMG_0289(1)

Lite omdömen om varje produkts resultat kanske?

Gtechniq Chrystal Serum Light och Exo V3VINNARE

Var det allt? Tycks denna kombon säga. Ett år bara? Ge mej mer motstånd! Det var verkligen ingen match. CSL+Exo är grymt bra, helt enkelt top notch. Fortfarande lika snygg och hydrofobisk efter 52 tuffa tvättar säger en del. Förmodligen ett av marknadens bästa tyngre keramiska skydd (Som är tillgängligt för alla). Men OK, CSL+Exo, nästa gång den kombon är med i ett Gloss Garage-test, kommer det nog vara dags att bekänna färg mot något fullfjädrat keramiskt från kanske Tac System eller Gyeon! Det kommer bli intressant. Tills dess är köprekommendationen STARK.

Koch Chemie 1K-NanoAndra plats

Japp, förväntningarna var höga här, och om man detaljstuderar protokollet gjorde denna väldigt gott i från sig. Med endast lätt försämring med något långsammare sheeting höll den i sig med nästan samma kvalitet till tvätt nummer 47 då den var helt uträknad. Inte långsamt degraderande utan nästan mer knall och fall. Inte illa för ett skydd som utlovas hålla 1 år. Imponerande rent av, att se en ärlig och verklighetsanpassad tidsangivelse.

MEN nu kommer löken på laxen, grädden på moset eller ölen till korven med 1K-Nano. Följer man tillverkarens rekommendationer och tvättar en gång per månad med Koch Chemie NanoMagic Schampo istället för ditt vanliga neutrala, ungefär var fjärde gång alltså, förlänger man livslängden på 1K-Nano till hela tre år! Dessutom är schampot väldigt trevligt att använda, halt som en isgata och doftar förföriskt.
IMG_0267

Inget att tvivla på, kolla videon här, där 1 K-Nano återupplivas av sin schampo-parhäst och återfår sina egenskaper.

 

 

Så egentligen en parantes i testet som handlade om livslängd UTAN underhåll. Dock är 1K-Nano ett mycket kompetent skydd och det är verkligen en no-brainer att tvätta med Nano Magic Shampoo då och då om valet faller på detta. Köprekommendation!

Würth Gansförsegling Tredje Plats

Det utlovade 18 månaderna visade sig ganska snabbt vara en utopi. Redan efter ett kvartals tvättar är den redo att ge upp. Inget toppresultat precis, så även om man kan se det som en enklare försegling finns många bättre val i samma klass som funkar bättre än denna. Räddad från jumboplats på grund av enkelt handhavande.

Pratts Exklusiv Lackförsegling Fjärde Plats

Mediokert resultat, en produkt som inte alls lever upp till de nivåer man kan förvänta sig av marknadsföringen. Dess enda fördel är priset. Marginellt bättre resultat i hållbarhet än testets trea men med tanke på appliceringstekniken hamnar den ändå sist.

Sammanfattning utöver detta är väl knappast ett måste, allt har framgått med all önskvärd tydlighet, en vinnare (vinnarkombo) och ett bra alternativ (alternativkombo?) och ett par jumbos.

Det har också framgått att just skötsel och tvättar sliter lackskyddet en hel del, vilket även var en liten tanke med detta test, det lovas guld, gröna skogar och flera års hållbarhet, som i många fall, inte bara bland produkterna i testet, endast med viss försiktighet bör tas som en sanning. Men det visar också att skötsel och tvättar kan vara en parameter att ta i beräkningen. Kanske är det så att tvätt sliter mer än tid!

Men tvätt är ett måste, lacken ska vara ren glänsande och vacker. Det är ju själva essensen av det hela, med att lägga ett lackskydd, eller hur. SÅ, lite underhåll förlänger lackskyddslivet i många fall. Till och med testets jumboskydd skulle förmodligen få ett lägre livsspann med en dusch sprayvax då och då. Oavsett om det är via detailspray, spraywax, ett speciellt schampo eller något annat. Ja till och med CSL+Exo kan må bra av lite QD ibland, eller så är det så enkelt att det är du som mår bra av lite puts och pyssel 🙂

(Och nej, enbart enbart hydrofobiska egenskaper behöver inte vara 100% bevis på ett lackskydds vara eller icke vara, men det är ett enkelt sätt att mäta och ett sätt de allra flesta bedömer på, huruvida det man faktiskt SER verkar vara schysst.)
Okategoriserade

Polishangel Carnauba Arts

IMG_8355

Bilen, är polerad till perfektion enligt ditt sätt att se saken. Ja, jo jag vet, spridningen är stor där. Vad är perfektion? Men låt oss hålla till där för en stund. Swirls, repor, slipmärken, overspray, rester av fågelskit och trädspillning. Allt sådant finns bara i minnet. Nu leker solen med reflektionerna, djupet är enormt och lacken skiner, ja den poppar helt enkelt. Det ligger ditt bästa val av skydd på, helt efter önskemålen. Så ruskigt nice. Det känns bra. Ni vet känslan.

Tack vare noggranna tvättrutiner ser bilen faktiskt lika fin ut som för ett par månader sedan, när du utförde detta stordåd. Men det skaver lite i sinnet. Det är ju kul att bli närgången med sin blanka vän. Frukta icke, ty lösningen är närmare än du tror…

Att mysa med olika vaxer uppepå behandlingen är ju självklart i det läget, vissa föredrar pastavaxer, andra sprayvax. Eller kanske båda. Inget behöver utesluta det andra. Sprayvax är kanske dock ett bredare alternativ med triljarders olika möjliga egenskaper. Finsmakaren kan hitta godsaker med skinande gloss, djup carnauba, färgkodningar och mycket annat. Priser från knappt kännbart för någon vattenskadad low budgetvariant till tusenlappar för high endprylar du utan vidare gärna vill ha på paradplats inne istället för i garaget när det inte används.

Jag har tittat närmare på en serie från Polishangel, Carnauba Arts, närmare bestämt Black Wulfenite. För den som gillar leken med toppingar och så vidare är Polishangel en skänk från ovan. Med en bas av till exempel Master Sealant eller Cosmic, finns en vid range av olika spray och pasta varianter, förutom Carnauba Arts, till exempel High Gloss och Rapidwaxx.

Självklart behöver inte grunden för övningar med dessa utgöras av något handgjort från tyskland utan brukar lira alldeles utmärkt med de flesta vaxer, förseglingar och coatings.

Heller inte att förglömma, de kan med mycket gott resultat användas som stand aloneprodukter.

Det kan ju även vara så att din nyinköpta begagnade, fyrhjuliga,oslipade diamant är lika orörd som Steve Carell i The 40-year-old-virgin och skriker efter lite action i garaget i väntan på en 25-timmars korrigering och ett top notch skydd. Eller för den delen en nyköpt nybil ”omhändertagen” innan leverans enligt handlarens finest standards och därför önskar lite liv och dölj innan den stora behandlingen ska äga rum. Eller kanske den ser OK ut och du bara vill underhålla den på så vis.

(På bilderna effekten på en sliten orörd lack)

Möjligheterna är många.

Så, Carnauba Arts alltså. Färgmatchat sprayvax. Förutom Black Wulfenite finns även Red Opal, Silver Alunite, White Alabaster och Blue Xilion.

Färgkoordinerat för att passa lacken, kulör, dölja ytdefekter. Funkar det? Ja faktiskt. En riktigt dassig lack blir märkbart bättre, tvättrepor blir märkbart mindre framträdande och glansen ökar dramatiskt. Nåväl, förstå mig rätt, det tar inte bort behov av polering, lacken blir långt i från perfek och effekten kanske är tillfällig, defekterna tas inte bort permanent. Men likväl är det imponerande, det kan man inte bortse från.

Hade en tanke att på grund av färgen skulle kanske metalliceffekten i metalliclacker dämpas något, vilket kom på skam, det fanns inga sådana bieffekter över huvud tage. Tvärt om. Flakresn blir mer framträdande,

Att dessutom kunna minimera glimten av uppkomna tvättrepor övertid på en väl underhållen lack är drömscenario, och kanske där jag ser den största nyttan av produkten. Att verkligen hålla en fin/iordninggjord lack fin med hjälp av Carnauba Arts som underhåll.

Om man lämnar det åt sidan då? Är Carnauba Arts förtfarande något att ha? Absolut!

Lättarbetat som sig bör, drygare än Yes och funkar bra även på blöt bil, alltså få jobbet gjort redan när du torkar bilen.

Glansen det lämnar skulle jag säga är åt det carnaubaaktiga hållet, med en varmare glans. Konstigt vore väl annars, det har ju redan namnet talat om. Subtilt men ändå, intensiteten i lacken förefaller öka, en effekt av färgkordineringen,

Spraya på , torka av och en liten efterbuffning. Klart. (Spraya i mf eller direkt på lack, vilket du föredrar)

En och annan kanske nu har tankar om färgvax från 80/90-talen flygandes i huvudet, men glöm det. Finns inga likheter över huvud taget. Carnauba Arts lämnar inga fula rester på lister eller något kladd efter sig.

Det skulle till och med vara möjligt att lite grann kunna skifta utseende på lacken, och nu menar jag ritkigt subtilt, bara som en galen finsmakare proffessor wax skulle kunna märka i solsken, men ändå, om man till exempel skulle använda en Blue Xilion på en röd bil… Hmmm… Ja kanske dax att experimentera? Jag menar det syns ju klart och tydligt skillnad på förslagsvis Rapixvaxx och High Gloss på samma bil. De alternerar helt uppenbart upplevelsen av kulören. Mina ögon säger en mörkare, djupare glans med Rapidwaxx men en mer skinande och tydligt ljusare kulör med High Gloss. Tänk då vad lite fäg miss-matchning skulle kunna göra?

Sammafattningsvis då, ska man ha ett färgmatchat sprayvax på hyllan? Varför inte. Låter ju ganska spännande, eller hur? Och oavsett vad man tycker om färgmatchningarna är det förtfarande en bra, lättanvänd produkt som räcker länge och tillför glädje i användandet samt glans och ökat skydd till lacken. Framförallt en produkt som sticker ut och tillför någonting utöver det vanliga. Svaret på detta borde allså bli jakande.

IMG_8310

Om man håller sig kvar i Polishangelvärlden, tänker svart bil och fantiserar lite. Vilket dreamteam man skulle kunna få till med Master Sealant som bas, något lager Centurion på det och underhåll med Black Wulfenite. Som av en händelse finns alla de ingredienserna tillgängliga i glossgaraget…

Okategoriserade

Tips: Scangrip SUNMATCH till kanonpris!

IMG_8255

Att försöka sysselsätta sig med att lirka upp en billack till toppskick skulle man kunna säga är delvis en materialsport, en del av detta är givetvis belysning. Utan bra belysning är det dels nästan omöjligt att bedöma lackens kondition och ta ställning till vilka insatser som behövs i tid, material och maskiner som krävs. Avgörande för lönsamheten  om detailing är ditt yrke, likväl för att kunna förutse om skillsen/kemen/maskinerna räcker till om du är hemmafixare. Eller för allt i världen, få 50/50 bilderna att bli än effektfullare, oavsett nivå.

Att under arbetets gång göra bedömningar för att slippa överraskningar när coatingen redan härdat och solens obarmhärtiga strålar hjälper till att detaljstudera och kvarvarande swirls framträder, nej det är ju uteslutet för de flesta utom möjligen grabbarna och tjejerna som fixar helrekonden för 695 eller nåt i den stilen. Vi andra behöver ledas av ljuset.

Belysningen för detailing i sin helhet är en uppsats på en jäkla massa poäng i sig och inget jag tänker beröra här just nu, det är en helt annan historia. MEN en effektiv lampa för som sagt kontroller innan, under och efter behöver ju ALLA som tänker ingå närmare bekantskap med lacken. Bra grejer kostar en slant, jajjemän, så är det. Men du kanske hör till dem, som precis som ja,g också tror att billigt kan vara bra? Jo visst fan kan det vara så ibland men i 95 fall av 100 får man exakt vad man betalar för, därför har jag inköpt och provat allehanda billiga lampor, för inte ville jag väl  pröjsa nästan 1300 spänn för en ”vanlig ledlampa”?

Tyvärr har dessa lampor jag köpt och provat inte hållt måttet. Ett dugg. Än mer tyvärr är nog att om jag skulle våga räkna efter så har det nog också kostat MER än de 1295:- en Scangrip Sunmatch skulle kostat initialt…. Och med sedan en tid sittandes med facit i hand, dvs en Scangrip Sunmatch, kan jag bara konstatera att den är en ovärdelig hjälp till perfektion. Syns inga defekter i Sunmatchen, då VET jag att bilen kommer att se absolut alldeles fantastisk ut i solen!

Ibland kan också undantaget bekräfta regeln, och billigt kan var riktigt jäkla bra. Jag menar, just nu har Streetpower Rekond dunderpris på Scangrip SUNMATCH, 647,50:-! Där för är detta dagens tips, du som ännu inte har en, klicka in och köpa, bara. Du kommer inte att bli besviken. Däremot kommer du grubbla på hur du klarat dig utan den innan!

http://www.streetpower-rekond.se/scangrip/1843-scangrip-sunmatch.html

 

 

Okategoriserade

Sam´s Detailing TYRE SHINE

IMG_6757

Runda svarta. Ja däck alltså. Definitivt inte dassiga gråaktiga eller bruna saker runt fälgen. Nej, fy fanken. Snygga däcksidor måste ändå betraktas som pricken över i efter veckotvätten eller för den delen en full detail.

Sam´s Detailing Tyre Shine fångade intresset och självklart ska den sättas på prov.
Första intrycket, förpackningen, ja den följer Sam´s stil med enkel snygg stil. Delvis upphöjd text adderar till premiumkänslan. Bra förklaringar och instruktioner på flaskan, hade de varit på svenska hade det blivit ett extra plus i kanten.
Doften är obestämbar, kanske lite åt tuttifruttihållet och med beröm godkänd. Mmmmmm. Klart sniffvänlig.
Konsistensen är tjock åt gelhållet men ändå inte, går bra att applicera med pensel såväl som applikatorsvamp.

Tyre Shine är testad på två bilar. På bil nummer ett behövdes rengöring av både däck och fälg före Tyre Shine skulle komma på fåga och passande nog fick ytterligare två Sam´s-produkter sättas på prov, Wheel Soap samt Degreaser.

Wheel soap är ett fälgschampo med lite mer drag och extra löddrande och fungerar riktigt bra, perfekt för rengöring där man vill ha lite extra skjuts utan att gå på med allt för tungt artilleri, tex när veckotvätten har råkat bli en månadstvätt, men på gamla och/eller misskötta fälgar behövs givetvis tuffare prylar.

Degreaser är en vaxsäker förtvätt för de som tvärtom Gloss Garage inte är så mycket för snowfoam. Men även andra rengöringsuppgifter såklart som dörrgångar med mera. Perfekt att rengöra bruna däcksidor med? Jajjemen! Degreaser och en liten borste var receptet.

So far so good, tillbaka till bil nummer ett. Efter rengöring applicerades Tyre Shine med pensel och med svamp. Resultatet landade på samma nivå oavsett – gör det du föredrar. Ytan på däcket bil djupsvart och åt det glansiga hållet. Är en mattare look vad du är ute efter är det nemas problemas, fram med en mikrofiberduk och torka till du när ”rätt” nivå helt enkelt.

Men hållbarheten då? Jo, bil nummer två fick samma behandling och efter ca 100 mil i förvisso torrt väglag (Ja, vad tror du, vi snackar sommar 2018 här..)så däcken fortfarande snygga ut. Nice!

Sammanfattningsvis? Att detta en bra produkt råderinga tvivel om.
Trevlig flaska, förnämlig doft, lätthanterlig, bra hållbarhet och ett förhållandevis vettigt pris på 164:- för 500ml gör det lätt att sätta köprekommendation på denna!

Klicka in på http://www.akbilvard.se och beställ. Missa heller inte att ta en titt på ovan nämnda Degreaser och Wheel Soap.

http://www.akbilvard.se/finish/sams-tyre-shine.html
http://www.akbilvard.se/tvatt/sams-detailing-degreaser.html
http://www.akbilvard.se/tvatt/sams-wheel-soap.html

Okategoriserade

BMW X2 20d xDrive

BMW X2 20d xDrive. En svårsmält karamell? Nja, smaken är väl personlig men segmentet med kompakta suv/crossovers vinner hur som helst mer och mer terräng och marknaden ser nästan ut att anta formen av en kräftbur full av diverse märken och modeller. Anledningar måste helt klart finnas. Som ibland ganska bilkonservativ där modellerna från BMW i både tidigare ägo och drömmar bestått mest av klassisk sedan, kanske själva sinnebilden för BMW i mångas ögon, samt givetvis vackra coupéer, någon cabrio och praktisk touring, så bjuder ju biltypen i min värld på ett visst tuggmostånd det kan jag lova.

Men hur är det man säger, både design och musik som erbjuder ett visst initialt motstånd, står ofta stark mot tidens tand och växer sig starkt fast i ens medvetande. För att dra paralleller tillbaka till både bilvärlden och BMW kan jag dra mej till minnes när Chris Bangles 1-serie begick premiär. Ridå. Förtjänade den ens att få bära det vackra emblemet? Känslan att vilja skära sig med glasbitar i ögonen infann sig. Men vad hände? Med tiden etsade den sig fast. Designen hittade hem. Riktigt snygg faktiskt. Och visst fan ser en tidig 1-serie ganska modern ut än idag trots att premiären begicks för snart 15 år sedan!

Kan detta tänket appliceras på X2an? Ja, till viss del. Den är verkligen inte ”skära-sig i-ögonen-ful”, men kanske kommer den inte att kännas riktigt lika tidlös? Det som är säkert är i alla fall att den ”växer på en”. Snygga detaljer som formar en helhet. Riktiga utblås, inga konstgjorda kromade insatser i stötisen bak utan ens avgasrör, nej här sitter två runda fetingar och ryker – tack BMW!

IMG_7848

Men körleken kommer verkligen inifrån. När man tar plats bakom den tjocka m-sportratten, justerar in alla inställningar och anslutningar, låter ett par mil rinna under 19-tummarna och börjar känna in bilen. Det är då det händer. Känslan av en lagom kompakt bil, med skön körkänsla, stabilt, stadigt, det känns köttigt och faktiskt ganska kul. Jag tror jag vill ha en.

Det greppar bra och känslan har iallafall vid normal körning inga bismaker av framhjulsdrift vilket man kan förledas att tro då X2an är oortodoxt konstruerad för att vara en BMW, tvärställd motor och framhjulsdrift. Jajjemän. Detta är förvisso en xDrive men har svårt att tro att alena det trollar med känslan mer än jobbet chassiteknikerna gjort i grunden. Och det jobbet har de gjort bra! Jag trivs. Ljudnivån är förhållandevis låg även om breda däck och världens grövsta asfalt gör sitt bästa för att sabotera. Vid vardaglig körning räcker kraften mer än väl till, och det känns aldrig slött och trött. Lådan är både mjuk och rapp i växlingarna. Fan vore väl annars, det är ju paradgrenarna vi snackar om här!

Utrustningsnivån på detta exemplaret är ganska hög och det saknas inte mycket i varken design eller komfortväg, men adaptiv farthållare, den är saknad här tyvärr. Finns givetvis om du ber snällt och halar upp ett antal tusenlappar till,vilket också gör att denna bilen skulle spränga halvmiljonsvallen. 499.500:- enligt bmw.se´s konfigurator när jag bygger en. Om jag inte har glömt någon utrustning vill säga…. Fast då har denna aplinvita X2 också bland annt M-sport X paket, Connected paket, elstyrda stolar, läderklädsel och tonade rutor. Trivsamt. Men, priserna börjar runt 325.000:- för en manuell, bensin sDrive.

IMG_7863.jpeg

Och allt det där med att körleken kommer inifrån, initialt motstånd och så vidare, det stämmer helt klart i detta fallet. Absolut. En förbaskat trevlig bil helt enkelt. Och…. Visst är den rätt snygg ändå!

IMG_7872.PNG

Fast jag tror jag tar en svart. Safirsvart metallic. Med magma rött läder. Läckert!

www.glossgarage.se

#x2passthekey

X2 pass the key

Coating/Sealant/Wax Test, Okategoriserade, Tester

Lackskyddstest

 

På garagehyllan samsades allehanda lackskyddsprodukter av skiftande typ, prisklass och förmodad kvalitet. Några av dem var kanske något av favoriter av en eller annan anledning medans andra enbart skyddade hyllplanen från att delvis täckas med damm. Så under hösten föddes iden att utsätta en del av dem för ett uthållighetstest.

Planen blev en dörr indelad i ett rutsystem där varje ruta täcks av ett lackskydd, förutom obehandlade referensrutor. Detta föregicks givetvis av en rejäl tvätt med kallavfettning, alkalisk avfettning flygrostborttagning, en lättare polering och som avslutning spritning. Allt för att förutsättningarna skulle vara så goda som möjligt.

Därefter placerades dörren utomhus lagom till vinterdäcksäsongen började i November och har fått känna på prövningar som regn, kyla, snö och rusk. Det är ju dock inte det enda våra kära bilar får smaka på under vinterårstiden, så för att göra det hela mer realistiskt samlades smuts och slask upp från vägar och dörren har fått ett antal duvningar av detta och även extra dos vägsalt såklart.

Under tiden fram tills April, då sommardäckssäsongen åter börjar har dörren inte bara besudlas med ovanstående hemskheter den har självklart också tvättats. Tio tvättar har utförts. Alltid med neutralt schampo utan vax eller tillsatser. Vid något tillfälle har det förtvättats med snowfoam, under två tillfällen har kallavfettning använts, vid tre tillfällen 5% alkalisk avfettning. För att simulera vårtvätten blev den sista tvätten innan inspektion enligt följande rutin: Kallavfettning, alkalisk avfettning, flygrostborttagning och schamponering med vaxfritt schampo.

Spridningen av produkttyper är bred, även om alla skulle kunna kallas för någon form av lackskydd, så innehåller detta testet carnubavaxprodukter, syntetiska förseglingar och keramiska coatings.
Intressant va? Listan är som följer:

Gtechniq Crystal Serum Light+ Exo
Meguiars M21
Meguiars M26
Meguiars Fast Finish
Collinite 476s
Polishangel Master Sealant
Soft 99 Fusso Light
Finish Kare Hi Temp
Sonax Flytande Hårdvax
Meyers Unik

 

Redan vid appliceringen fanns så klart tankar och åsikter om respektive produkt:

 

Gtechniq Crystal Serum Light + Exo
CSL är för en keramisk coating lätt att applicera och ska enligt tillverkaren ge lång hållbarhet, mellan tre till fem år och ska även ha ett visst motstång mot tvättrepor. CSL i sig ger ett ganska tråkigt och livlöst intryck på lacken MEN när sedan man applicerar Exo på topp då jäklar händer något. Helt plötsligt blir det en riktigt skön blänka och ytan blir rejält hydrofobisk. Upp till två års hållbarhet på den säger Gtechniq. Vi får väl se vad en svensk vinter kan ställa till med…

Meguiars M21
Detta är verkligen en 1A go-to standard syntetisk lackförsegling för många, både på proffs och entusiastnivå och det är mycket förståeligt, M21 är helt enkelt ruskigt lättjobbad, dryg lika med billigt per bil och ger en fin touch efter polering, bra hydrofibicitet samt att hållbarheten ska vara god för denna typ av produkt. Eller…?

Meguiars M26.
Ofta förbisedd och man undrar varför. Denna carnauba/polymerblandningen är lättarbetad och ger en välpreppad lack en herrejösses-så-snygg glans och djup på många kulörer. Helt klart i klass med många dyra ”designvaxer”. I en exklusiv förpackning gjord av kristall från Orrefors och en prislapp norr om tusenlappen för 100ml skulle M26 haussas på forum över hela interwebs, jag lovar. Fast hur är det med hållbarheten?

Meguiars Fast Finish
Första gången Fast Finish kom till användning blev faktisk detta test. En udda detalj är att den är aerosolförpackad. En rolig och lite annorlunda användarupplevelse. Superenkel att använda, känslan är nästan som en quick detailer. Kommer den hålla bättre en en quick detailer?

Collinite 476s
Klassisk känsla med plåtburken. Förhållandevis enkel att använda men låt den för guds skull inte ligga å för länge innan avtork. Populär bland entusiaster världen över. Även ofta omnämnd för sin hållbarhet, eller hur var det nu?

Polishangel Master Sealant.
Master Sealant ska läggas efter förbehandlig med Esclate Lotion, vilket också har gjorts i detta fallet. Esclate Lotion höjer dessutom glansen ett snäpp och när två lager Master Sealant sedan hamnar på plats är det utan tvekan den snyggaste i gänget. Som en käftsmäll, fast på ett bra sätt. Lacken får en mycket speciell lyster som är åt det kristallklara keramiska hållet, men också med en värme som bara en fin carnauba kan ge. Hur speciell är den efter vintern?

Soft 99 Fusso Light.
En av alla internetriddares mest hypade produkter senaste åren. Är den något att ha? Jodå, får man kläm på appliceringen är den hyfsat enkel att handha och hydrofobisk som få. Tillför inte direkt någon extra glans till ytan dock. Fast Soft 99 har många ”toppingar” i och för sig, så för Fussoanvändaren är det nog inga problem att lösa. Kanske en bra vinterbehandling?

Finish Kare FK 1000P
Påminner till mångt och mycket om 476s. Möjligen lite krispigare glans mot 476s mer mjukare ton. Men här talar vi små skillnader. Syntetiskt ”vax” i klassisk burk. FK 1000P, har ett ess i rockärmen, det klarar enligt tillverkaren höga temperaturer och skulle därför kunna lämpa sig extra bra som ”fälgvax”. Hur klarar den svensk vinter?

Sonax Flytande Hårdvax
Har ”alltid” funnits på mackarnas hyllor. Förmodligen någon gång använt av alla. Vattenkonsistens. Lättarbetat som få. Har vunnit ett flertal tester genom åren. Men ÄR det verkligen så bra?

Meyers Unik
En blast from the past. Hehe ja förpackningen är hmmm lite…. Unik? Vaxet känns dock bekant på något sätt, men kan inte riktig fastslå hur. Tror det finns under annat flagg också… Hmmmm. Känns riktigt trevligt faktiskt.

 

Hur ser då resultatet ut? Skulle man ta alla fina ord från reklamens värld för 100-procentiga sanningar skulle alla här vara helt till 100% opåverkade, så är det givetvis inte.
Detta test utger sig inte för att vara 100% vetenskapligt, utan ett experiment för att ge en fingervisning. Det är heller inte i egentlig mening 100% rättvist, då äpplen och päron jämförs med bananer. Men detta var också en av tankarna initialt, att se hur de olika typerna av lackskydd beter sig och håller ut. Inte att sålla fram en vinnare i en klass. Då hade valet givetvis varit ett gäng produkter ur samma kategori. Dock, kokar men det allt och tar bort egenskaper som skönhet och glans, har de alla trots sina olikheter en dedikerad uppgift; att skydda din bils lack.

Men hur bedömmer man vad som är kvar att en bild lackskydd?. Att ytan klarar att stöta bort vatten eller inte är inte en hel sanning, men det är en riktigt bra indikator och den som kommer att användas som bedömningsinstrument här. Ja visst, även inspektion med öga och känsel. Alla rutor SER bra ut och KÄNNS helt ok, och eftersom allt är rengjort efter alla konstens regler ska det inte heller finnas några rutor med ”halvdöda” lackskydd som skulle kunna livas upp helt enkelt. Så vi sållar med hjälp av vatten!

Rätt upp och ner lika tydligt som fågelskit på en nytvättad bil visar det sig att en av produkterna (eller snarare produktkombination) har klarat vintern med glans (höhö). Mer tid och kunskapskrävande än andra produkter i testet men det tar inte ifrån kombon att den är oslagbar i detta gäng. Det behövs inget förstoringsglas för att se att Gtechniq CSL+Exo är i princip lika opåverkade som dag 1. Grymt imponerande!

Sen blir det svårare, men som nummer två kan man utan vidare placera Polishangel Master Sealant. Lite medtagen gällande avrinning, javisst, men fortfarande lika vacker. Ska man lägga till personlig erfarenhet på denna brukar faktiskt skyddet finnas kvar trots försämrad avrinning på sluttampen, och lägg sedan till Polishangels fantastiska sprayvaxer man mer än gärna underhåller Master Sealant med är det inga problem att få den att hålla ut länge, nu var det inte det testet gällde, men en välförtjänt andraplats till Master Sealant.

Nu blir det ännu trixigare… Likheterna ökar och likheten är att de flesta skydden som kommer nu mer eller mindre känns kämpa för sitt liv.

Meguiars M21 är nog nästa placerings innehavare. Lite liv finns allt kvar och i likhet med Polishangel är i mina ögon M21 ett skydd som kräver lite underhåll då och då med kanske Meguiars UQW/UQD eller D156 för att komma till sin rätt. Har sett misshandlade M21 behandlingar totalt döda och borta på tre månader men också M21 i toppskick efter över ett års brukande – skillnaden ligger i underhåll. Testet bevisar tesen, känns som att testpanelens ruta ligger någon stans där imellan. Att Meguiars M26 är besläktat med M21 gissar jag på, de är vid detta laget ganske lika, med fördel M21.

Collinite 476s och Fusso delar nästa plats, nu börjar det se allt värre ut med avrinningen och framför allt chockerar forumhyllade Fusso här – hade nästan trott att den skulle vara opåverkad.

Ytterligare ett snäpp ner och här samsas Meguiars Fast Finish med Sonax. Hade nog trott på mer liv i Fast Finish och mindre i Sonax.

Absolut sist hamnade Meyers och intressant nog FK 1000. I princip helt dött.

Man ska här veta med sig att skillnaderna är små från tredje plats och neråt, det är med nöd, näppe och vånda det ens har gått att urskilja några skillnader alls. Gtechniqs, Polishangels och Meguiars (M21) placeringar är säkerställda, sen är det mer diffust och skulle om man vill i princip kunna klumpas i en grupp med betyget IG i hållbahet, men som sagt små hårfina skillnader finns.

 

Skulle det kunna vara så att ingen bilvård är bra bilvård? Troligtvis inte. Att låta skiten fastna och bygga upp sig brukar inte va någon bra idé, men jag ska inte sticka under stol med att jag tror att tvättar och mekanisk nötning förmodligen har ätit mer på skydden än tid, smuts och vägsalt.

Därför tror jag också att tillverkarnas föreslagna uthållighetstider är väldigt individuella. Inte bara aktat avvikanden i lackens skick vid applicering, teknik, kanske temperatur och luftfuktighet och så vidare utan även, självklart, hur bilen brukas och vårdas. I ett garage 24 månader kommer förslitningen inte vara stor eller ens alls. Ett par tusen mils körning och 50-100 tvättar under samma period något helt annat, med avfettningar mekanisk nötning och så vidare. Tid är en faktor, användning en helt annan.

Som slutkläm skulle jag vilja tillägga att i princip alla skydd behöver underhållas på ett eller annat vis för att maximera hållbarheten. Lämpligen genom att använda detailsprayer eller sprayvaxer, gärna anpassade till skyddet som ligger på men hittar man en annan favorit med karaktär på avrinning, glans eller användarvänlighet man gillar så kör bara kör. Det viktigaste är ATT man använder något. Man behöver inte övertänka!

Detta var intressanta lärdomar och insikter, utan att direkt ha nått rymdforskarnivå. Andra faktorer i förutsättningar, väder, tvättkem osv skulle kunna alternera resultaten rejält. Det har dock gett blodad tand och det känns som att det både går att höja utmaning och kvalitet i detta. Kanske skulle man öka på detta en nivå och köra ett nytt test till vintern?

 

Okategoriserade

Polishangel High Gloss

IMG_6961

Polishangel High Gloss. Visst har den synts till ett par gånger här och var på glossgarage.se´s sidor. Under glada tillrop och glansiga kameravinklar. Men den har aldrig fått någon djupare presentation och det känns som det är dags att rätta till den underlåtelsen.

Att Polishangel är lite speciellt i många bemärkselser kan väl inte ha undgått gängse bilvårdsentusiast eller proffs. Jag har ett stort hjärta där många tillverkare, och ännu fler produkter har sin speciella glansiga plats men jag kan inte låta bli att tycka att Polishangel i allmänhet är lite utöver det vanliga, vissa produkter, som High Gloss även mer än så.

Du som känner till Polishangel, men troligtvis inte (ännu) bekantat dig med någon av produkterna kommer förmodligen redan nu börja knorra. Fast du kan lika gärna lägga av 😉 Visst, 595:- för 200ml. Jo, ja, jag erkänner det kan kännas lite…intensivt? MEN det är billigt. Ruskigt billigt. Hur och varför?

Enkelt. Det finns många argument. Lite mer åt det flummiga hållet kanske, men det där med känsla är ju viktigt. En produkt som handgjord i små serier på beställning, i en förpackning som utstrålar auktoritet. ”Den här är ordinerad för din lacks välbefinande” . En doft som säger ”det här är business”. Konsistensen och den snygga lila färgen. Kvalitetsintrycket är totalt.

Resultatet. Herregud. Resultatet. High Gloss består av en speciell blandning polymerer, kiseldioxid och framförallt ett mycket högt innehåll av titaniumdioxid. High Gloss är förmodligen en av de mest effektiva glanshöjande sprayvaxerna på marknaden. Resultatet blir en glasklar skinande glans, med en oemotståndlig lyster som kan få den mest motståndkraftige på fall.

Flexibiliteten. Använd High Gloss som torkstöd, använd det på torr bil, använd det som ett fristående skydd eller toppa och glanshöj en befintlig behandling. Jag föredrar att använda på torr bil, och att höja och underhålla en befintlig behandling.

Ekonomin. Yes, den är billig. Så jäkla galet dryg. Med ett trededels sprut per panel kommer den räcka riktigt länge – och blir tadaaa billig. Det kan vara billigt att köpa dyrt men det är oftast dyrt att köpa billigt. Men i allvarets namnn, inte väljer man en topprodukt enkom för sin prislapp. Man väljer den för resultatet. Priset, eller rättare sagt kostnaden, blir en bonus.

Detta kanske låter som en enkelspårig hyllningsrescension tycker du? Du har helt rätt. Det är det också. Polishangel High Gloss är helt enkelt en fantastiskt produkt. Jag är helt totalt såld på den. Du borde också ha den på hyllan och på din bil om du gillar glans. Vad väntar du på!

http://www.streetpower-rekond.se/sio2-spray-coating/1283-high-gloss-200ml.html

Okategoriserade

Produkttips för biltvätten

Du kanske har läst testet av Dodo Juice BTBM, https://glossgarage.se/2018/05/14/bilschampo-dodo-juice-born-to-be-mild/ , ska beställa en flaska och samtidgt passa på att uppdatera tvättutrustningen? Eller kanske det ändå behöver en komplettering eller uppryckning?

Hursomhelst, en snabb genomgång och några produkttips tänkte jag bjussa på iallafall.

Tvätthink.

IMG_6946

Ja tvätthink det måste man ju ha, en bra början på tvättrutinen. En stor med plats för mycket vatten. Hmm en förresten… tre är nog minimum. Två hinksmetoden givetvis. En hink för tvättvattnet med favoritschampot generöst doserat och en sköljhink med bara vatten. Den tredje? Givetvis en dedikerad hjulhink. Där däck och fälgtvättverktygen kan husera och tvättlösningen kanske är aningen starkare. Funderar på om man ska ta och införa två hinkmetoden även för hjulen, skölja av skiten i en annan hink alltså. Ja då blir det ju fyra hinkar….

Hinken i åtanke är Autodude´s 20,5L med lock för 129kr.

http://www.autodude.se/produkt/tvatthink_autodude_205_l/

Smutsavskiljare

IMG_6949

Självklart. Ett smutsavskiljande galler ska finnas i alla hinkar. Tvätthinken. Sköljhinken. Fälghinken (Fälghinkarna?) Dess uppgift är helt enkelt att hålla kvar smutsen i botten av hinken, så att det inte hamnar på tvättvanten, tillbaka på bilen igen och orsaka repor. En uppsjö av dess finns, bland annat Scratch Shield, som är justerbar i storlek för att passa ”alla” hinkar. Finns i svart, rött och blått. Bra idé där är att välja olika färger för olika hinkar och därmed minska risken för sammanblandning.

Finns hos Autodude för 99:-

http://www.autodude.se/produkt/raster_scratch_shield_svart/

Tvättvante

IMG_6947

Ja tvättvanten ja, svamp har du väl slutat med? Inget man tvättar bilar med. Om inte är det det tillfälle nu. Svamp har man på pizza. King Carthur Premium Microfiber Washmitt är lösningen.

Den är rejäl i storlek och passar även händer utformade i storlek som kan ge associationer till dasslock, och får med sig ordentligt med med tvättvatten. Viktigast av allt är dock känslan och den är bra. Kombinerat med ett högklassigt schampo blir glidet nästan i klass med en lamullsvante. Ett gott betyg. Dessutom är mikrofibern lång mer tålig, lättskött och slitstark i jämförelse med just lamull. 199 riksdaler hos Autodude.

http://www.autodude.se/produkt/tvatthandske_king_carthur_premium_microfiber_wash_mitt/

Torkduk

IMG_6948

Du tänkte väl inte låta bilen självtorka i solen? Med fula kalk och vattenfläckar som följd?

Nej, tänkte väl det! King Carthur Black Diamond Drying Towel fixar biffen. Eller kanske vattnet förresten. Långt och magnifikt namn på en lika stor och magnifik duk. 50X70 cm och hela 1600 GSM. Japp det är tyngd i den. Mjuk och fluffig, borde kunna knäcka extra som gosedjur. Ska klara fyra liter vatten enligt Autodude.

Måste givetvis testas.

IMG_6952

4 liter vatten i hinken.

IMG_6953

IMG_6954

IMG_6955

IMG_6956

Nej, tyvärr ”bara” trekommanio liter 😉 Allvarligt talat, mycket imponerande!

399:-

http://www.autodude.se/produkt/torkhandduk_king_carthur_black_diamond/

Okategoriserade

Foam Friday: Sam´s Detailing Snow Foam

 

Foam Friday jippie yay!
Dags att låta ett nytt skum visa vad det kan. Snow Foam från Sam´s Detailing är dagens skummis, och du får några rader om den till livs tillsammans med den närapå obligatoriska fredagsfilmen.

Sam´s Detailing kör en konsekvent stil på sina förpackningar, svarta, med delvis 3-d printade etiketter och i mitt tycka ett stuk som skulle kunna påminna om en inforuta på en ritning. På baskidan ”Sam´s method” och ”The important stuff” som anger rekommenderad användning respektive säkerhetsföreskrifter. Tycker det är ganska snyggt ger en helt OK känsla sammantaget. En barnsäkrad kork vore dock ett önskvärt tillägg.

Sam´s utfäster att Snow Foam är säker för alla keramiska coatings, sealants och vaxer.

Produkten är av bra konsistens, dvs lätt att hälla i detta fall, snyggt limegrön till färgen men ger tyvärr ingen doftsensation överhuvudtaget. Positivt eller negativt avgör du, jag gillar dofter men för vissa kan det förmodligen vara ett köpskäl.

Blandningen denna foamfriday blev 2dl Snow Foam och 7 dl vatten i flaskan, och efter rätt injustering på skruven fick jag till ett lagom fett skum. Efter ca 5 minuter är det dags att spola av (7 säger Sam´s, men varmt ute idag…) och resultatet ser fint ut, låt vara att bilen bara är lätt dammig men helt klart godkänt i alla grenar av skum, tjocklek, avklingning och renhet.

Här räcker det med blåstorkning, lite smutsigare så hade den varit en bra början på tvätten för att övergå till kontakttvätt.

Med räknexempel enligt ovan, med 2+7, gick det åt ca 3 dl av blandningen i flaskan. En liter Sams´s Detailing Snow Foam som kostar 179:- borde således räcka till runt 15 tvättar, vilket resulterar i en kostnad per tvätt som landar strax under 12:- och får betraktas som godkänt.

Ska du köpa en Sam´s Detailing Snow Foam och fira dina foam fridays med då?

Varför inte! Det är en bra snowfoam, den fungerar som den ska, kostnaden per tvätt är OK, det är kul att prova någonting nytt och så vidare. Kanske är det kraven på tillsatt doft eller avsaknad av densamma som får avgöra?

Blir du sugen, hittar du den här:

http://www.akbilvard.se/tvatt/sams-snow-foam.html

Okategoriserade

Sam´s Detailing Ceramic Boost

Sam´s Detailing är ju nya i Sverige och är även denna veckas stjärna i 7 från 1.

Det är dags att titta närmare på en produkt som kanske närmast kan beskrivas som Sam´s signaturprodukt. Att den är tillgänglig för en behaglig prislapp gör inte nyfikenheten mindre.

Så, Ceramic Boost, som är en SiO2-teknologi spray, kan användas som en wetcoat, alltså spraya på och spola av, som torkstöd eller sprayas och torkas på torr bil som en detailer eller sprayvax.

För detta testet har jag valt att använda den som sprayvax på torr lack.

Inledningsvis, några tankar om flaskan. Ser i sin enkelhet snygg ut med någon form av ritningsinspirerat tema. ”3-D tryck” på texten höjer nivån en aning. På baksidan finns beskrivningar och varningar på ett pedagogiskt vis. Det som saknas är text på svenska om man ska va petig. Triggern ger en lagom dimma, och är lätt att dosera.

I vanlig ordning ska bilvårdsproduktsdoftkonnässörsnäsan aktiveras, och den ger ett godkänt betyg, någon form av doft är tilsatt vilken är lite diffust, men adderar välbefinnande till upplevelsen.

Som tidigare nämnt används sprayvaxmetoden på torr lack, och testpanelen är förberedd genom polering och spritning.

Ett lätt spray på panelen, sprida ut med mikrofiberduken, vända och en lätt buff. Lätt motstånd känns först, men efter vändning glider mf:en fint och lätt. Inga konstigheter som streaks osv syns. Lättanvänd.

Efter att ha fått härda några timmar är det dags för ett test av hydrofobiciteten, och som synes har den inga problem att hålla vattnet borta. Ytan blir len, och den har tillfört någonting till lacken. Den ser mörkare ut och upplevs som blankare.

Hållbarheten ska enligt Sam´s ligga kring 2-3 månader vilket jag kanske kan ställa mig skeptisk till men som vanligt anser jag heller inte livslängden vara avgörande för denna typ av produkt, då den är lätt att återapplicera. Det är liksom det som är grejen.

Sammantaget, det är svårt att hitta några direkta svagheter med Ceramic Boost utan att ställa den head to head med någon konkurrent.

Tar man hänsyn till att prislappen lyder 148:- för 500 ml skulle man kunna säga att det är ett fynd.

Visst, kanske ingen revolution, och heller kanske ingen top of the line produkt, men med frånvaro av direkta svagheter och med tidigare nämnda pris vore det ren dumhet att inte rekommendera att prova den. Så ta och klicka in till Sam´s Detailing och klicka hem en egen flaska. Chansen att du kommer att bli nöjd tror jag är ganska stor, risken du tar är ganska liten.

http://www.akbilvard.se/finish/sams-detailing-ceramic-boost.html